Back to basic - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu Back to basic - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu

Back to basic

Door: Antoinette

Blijf op de hoogte en volg Antoinette

11 Juni 2015 | Indonesië, Senggigi

Gisteren ben ik van West naar Oost Lombok gegaan. Het dorp Ijobalit waar ik probeer wat projecten op te starten.
Ongeveer 80 km maar daar doe je met de auto wel 2 uur over. Wat een gekkenhuis hier op de weg met alle scooters, paarden met wagens, auto`s vrachtauto`s. Als we de Nederlandse regels op los laten dan wordt de politie heel rijk.
Wat een warm welkom... Ik werd ontvangen door het hoofd van het dorp samen met de tolk. Er stond eten klaar en kokosnoten net opengehakt met een rietje erin. Oei... iets waar ik echt niet van houd maar ja... zo`n eerste keer ff doorbijten en gewoon drinken en als ze vragen of het lekker is met een beetje tact zeggen dat ik het wel kan drinken maar dat het nooit mijn lievelingsdrank zal worden. Want hier is het zo dat als je zegt dat je iets lekker vind...dan wordt het je het nog vaak voorgezet. Er was een bruiloft in het dorp en daar moesten we eerst mee naar toe. En hier is de traditie, eerst eten en dan feliciteren. Raar om ineens tussen allemaal mensen te zitten die je niet kent. Een bruidspaar feliciteren die dan heel blij zijn..... Maar mooie compensatie want ik mis zaterdag de bruiloft van Searske...
Toen naar het huis gegaan waar ik zal slapen. Ik dacht vanmorgen: ik heb best wel zin in een warme douch i.p.v. een koude . En nu heb ik de koude douche met een zittoilet moeten inruilen voor een bak water met een sta-toilet.....gaat goedkomen, gewoon wennen.
S`middags meteen het dorp ingegaan om de kleuterschool te bekijken. Ja, echt toe aan een renovatie. Dak lekt.. speeltoestellen zijn kapot (en ook gevaarlijk) een omheining die stuk terwijl de school aan een riviertje ligt en dat allemaal met van die kleine schattige ukkepukken.
s`avonds een bijeenkomst belegd met het dorpshoofd en de 4 kamponghoofden (de wijken in het dorp). Ik had een korte presentatie thuis gemaakt over hoe je project opzet en voordat ik naar de bijeenkomst ging, de foto`s er in verwerkt. Geweldig om te zien hoe ze meedachten en met elkaar discussieerde over wat nu het belangrijkste was. Er zijn 9 projecten uitgekomen dus hup Antoinette... aan het werk. s`avonds mijn eigen planning gemaakt en ik ga zondag dus ook echt vrij plannen anders ben ik hier alle dagen aan het werk.....
Vanmorgen even terug naar de kleuterschool om een inventarisatie te maken. De ruimte bekijken voor het naaiatelier. Ja... dat gaat hier toch echt wel anders. Er was een ruimte beschikbaar maar er zat geen water in en er moest best veel aan gebeuren... nou ja, er is nog een ander huis waar maar een iemand woont, gaan we daar toch naar toe. Zo gezegd zo gedaan. Ook hier opknappen, schilderen, elektriciteit. Ik heb om een offerte gevraagd en het kampong hoofd had deze s`middags al klaar.... Ik kon er ja tegen zeggen en morgen gaan ze al verven.
Vanmiddag met mijn tolk, Uyun, een schat van een meid, boeken gekocht voor de engelse les die zij gaat geven vanaf maandag. Dus dat project loopt ook al. Ze sprong een gat in de lucht toen ik zei dat we de eerste lessen wel samen konden gaan geven. Morgen zullen er ook nog offertes klaarliggen van de school, 2 erbarmelijk slechte huisjes dus ja... ik kan wel zeggen dat het volop loopt. Zojuist met Uyun afgesproken dat we zondag naar het strand gaan, een piepklein eilandje waar je met de boot naar toe moet. Ik ben benieuwd.
O en nog een kleine bijkomstigheid... Ijobalit ligt 3 km van het strand af. Zwart strand, dat wel maar... wel de goven, het ruisen en gewoon de zee....ik moet dan iemand vragen die meegaat want we moeten over een zeer slecht pad en ja.. met de scooter.
Nou tijd om af te ronden. Veel liefs en het gaat hier prima

  • 11 Juni 2015 - 16:16

    Harry Peters:

    Hoi Antoinette,
    Bedankt voor het uitgebreide rapportage,
    Is Frans van Schijndel ook op de hoogte dat hij deze link kan plaatsen op de vlok web?

    IJObalit is effe anders als Teloke en dat heb je al ontdekt. Jouw hulp is meer dan welkom en noodzakelijk. Je staat bijna aan het begin van alles. Maak er iets moois van, de mensendaar houden van je en wij ook.
    Groet,
    Harry
    Ps we zitten 7 dagen in Bosnië en daardoor beperkt bereikbaar

  • 11 Juni 2015 - 18:42

    Hilda:

    Antoinette goed bezig. Fijn dat de bevolking zo enthousiast is en met je meedenkt en doet. Met alles wat je nog kunt en wil doen zijn 5 en een halve week snel om. Geniet van het dagje strand zondag.
    Ook namens Cor wens ik je nog veel succes en plezier met dit prachtige werk.
    We kijken uit naar je volgende verslag.
    Liefs Hilda en Cor

  • 11 Juni 2015 - 21:53

    Annie:

    Hoi Antoinette, Wat een prachtig verslag, en wat heb je al veel werk verzet. Hartstikke mooi. Hoop dat alles gaat lukken wat je van plan bent.
    Nog heel veel succes
    groetjes
    Wim en Annie

  • 12 Juni 2015 - 03:53

    Jenny Rouwette:

    Hoi kanjer, wat ben je voortvarend aan het werk! Ik geniet van je verslagen en blijf je volgen. Lieve groet, Jenny

  • 12 Juni 2015 - 13:29

    Marian De Bruin:

    Hoi Antoinette
    Nederland is vandaag ook tropisch maar we beleven niet zoveel als jij daar.
    Mooie verhalen.
    Geniet van alles en heel veel succes.
    Ton en Marian

  • 12 Juni 2015 - 21:22

    Ina:

    Zo jij krijgt veel gedaan daar!! Zondag lekker ff dagje rust nemen.
    Leuke foto's en mooi verslag. Succes met alle projecten daar. Liefs Ina

  • 13 Juni 2015 - 19:39

    José:

    Hoi Antoinette,

    Leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat en dat je ook echt iets kunt doen voor de mensen daar. We blijven je natuurlijk volgen!
    Groetjes José en Alex

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antoinette

Avontuurlijk, humor, vrijheid, natuur, partner, 2 dochters, trainer/coach.

Actief sinds 01 Juni 2015
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 8437

Voorgaande reizen:

05 Juni 2015 - 13 Juli 2015

Lombok Ijobalit

Landen bezocht: