laatste schooldag en spaarpotje - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu laatste schooldag en spaarpotje - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu

laatste schooldag en spaarpotje

Door: Antoinette

Blijf op de hoogte en volg Antoinette

09 Juni 2015 | Indonesië, Senggigi

Lieve mensen, hierbij mijn belevenissen van afgelopen dagen. Ik heb wat geknipt en geplakt uit mijn dagboek en het verslag van Harry.

7 juni
Novi heeft mij de plaatsjes Teloke, Orong en Kerkeran laten zien. Toen we in Orong waren goot het als een idioot dus we hebben met de vrouwen onder het afdakje gezeten tot het droog was. Daarna zijn we even Teloke ingegaan om wat `zieken` te bezoeken. Gertie had mij deze mensen òvergedragen`De man met de brandwonden maar die was wandelen en de man die last had van zijn nieren maar hij wil niet geopereerd worden. Als je mensen hier aandacht geeft en ze serieus neemt dan zijn ze al een heel eind geholpen. We zijn ook nog even naar een van de huisjes gelopen die Harry gebouwd had voor een omaatje. Het is niet meer dan een stenen tuinhuisje en niet groter dan onze keuken.Ik vond het gênant om een foto te maken maar ik vond dat ze nog erbarmelijk woont, samen met haar kleindochter.

8 juni
Om 8.00 vertrokken we naar Mataram voor het ziekenhuis. Novi gaat dan mee omdat het mensen zijn die op de een of andere manier iets met VLOK hebben. Eerst naar de bank met Novi om geld van VLOK te halen voor schoolkinderen. Daarna naar het ziekenhuis waar we eerst de patiënten hadden afgezet, een zwangere, een jongeman die iets aan zijn blaas heeft. En we gingen op bezoek bij de vader van Esni, een van de projectleiders van VLOK. De man is er niet zo best aan toe. Hij heeft tetanus opgelopen na een val met de scooter. Het probleem is dat hij niet meteen met de goede medicijnen is kunnen beginnen omdat deze niet vergoed worden. Inmiddels is hij zo verzwakt dat hij sondevoeding nodig heeft maar het lukte niet om de sonde in te brengen. Hij moest er te erg van kokhalzen.

Vanmiddag ben ik met Novi een huisje wezen bekijken dat VLOK gebouwd heeft. Er woont een blinde man in.
Toen naar het kindje wat veel te vroeg geboren is. Ze weegt nu 1900 gram en bij de geboorte 1600. Ze lag lekker te slapen omdat ze net borstvoeding had gehad. Haar huidje zag er goed uit.

Met Abdul bij de dokter geweest om te praten over de mogelijkheden van een spreekuur in de kampong. We zijn weer een stapje verder. De arts wil meewerken en we gaan nu eerst een soort intentieverklaring opstellen. Eerst nog even met Harry skypen daarover.

9 juni
Richting school. De school voor kinderen die VLOK in samenwerking met de stichting samen verder, gebouwd heeft in 2009. Ik had een jurk aan tot boven de knie en vroeg Novi of dat kon. Het viel mij op dat zij er op zijn paasbest uitzag. Of zal ik lang aan doen vroeg ik. Nou, daar zij ze volmondig ja op…Dus de oude omslagrok die ik volgens mij al ergens in de jaren 80 gekocht heb en op het laatste nippertje nog in mijn koffer heb gegooid komt hier goed van pas. Ik ben dan toch een soort van eregast want ja… de school valt onder het programma van VLOK. Het was afsluiting van het schooljaar dus feest op school. Novi heeft dan een belangrijke rol, ze praat alles aan elkaar en regelt het boeltje. De kinderen deden optredens en de kinderen die naar de basisschool gaan kregen een soort van diplomaatje. Allemaal leuk en officieel met een knipoog. Ik had ballonnen meegenomen en die deden het heel goed. Daar werd bijna om gevochten. De kinderen die van school gingen hadden uniformen aan wat hier in het naaiatelier gemaakt zijn. Nadat alles was afgelopen en alle kinderen naar huis waren, gebeurd er iets heel leuks. De vrouwen zitten, hangen, lachten, eten wat, en we hebben samen gedanst. Ik zal Novi vanavond de video van de repetitie laten zien.

Met Novi naar de winkel om een matras te kopen. Ik heb een projectje voor het spaarpotje. Het gezin van het veel te vroeg geboren kindje is echt arm. Ze wonen klein, hun huisje is zo groot als onze badkamer. Alleen een mat op de grond waar ze op slapen en daaromheen wat spullen. Ik wilde er ook meteen een dekbedhoes bijkopen maar dacht aan het stof wat ik bij me heb. Ik wil eigenlijk alles voor Ijobalit bewaren maar ja, ik weet ook nog niet wat ik daar aantref. Met Novi overlegd om van een van mijn lappen een laken te maken omdat ze mij verteld had dan om 16.00 de naaisters komen. We keken nog even voor wat luiers maar die waren niet in de winkel dus even doorgereden en uiteindelijk nog wat luiers en kleertjes gekocht. Daarna zijn we nog even naar de man met de brandwonden gegaan. Die waren weer mooi dicht maar ik laat Novi morgen toch nog een tubetje kopen.

Geskypt met Harry. Ik ga proberen om nog wat stappen te zetten in de bouw voor de kleuterschool in oktober. Gesprek met de projectleiders en kijken of ze al een begroting voor de materialen kunnen maken. Ik hoop dat ik samen met hun de mensen kan mobilieren om te helpen de grond bouwklaar te maken zodat Harry in oktober kan starten met de bouw, samen met de mensen hier.


Morgen ga ik naar Ijobalit maar ik zal hoe dan ook nog terug komen. Ik heb nog e.e.a. te regelen met de bouwgrond, de baby bezoeken, Reni ophalen voor de oogmetingen etc….

  • 09 Juni 2015 - 21:02

    Kathleen:

    Hoi Antoinette, wat bijzonder om dit mee te maken, maar ook heel confronterend. Een wereld van verschil met de rijkdom hier. Het zal je wel een heel goed gevoel geven om iets voor deze mensen te kunnen betekenen! Fijn dat wij op deze manier een beetje op de hoogte zijn van jouw ervaringen.

  • 09 Juni 2015 - 21:18

    Chrisje En Jo:

    Mooi om dit allemaal te volgen. Groetjes

  • 09 Juni 2015 - 22:17

    Ina:

    Zo jij hebt daar al veel gedaan zeg. Je hoeft je zeker niet te vervelen. Fijn dat je daar iets voor de mensen kan betekenen. Idd een hele andere wereld. Succes verder en lieve groetjes.

  • 09 Juni 2015 - 23:33

    Hilda:

    Fijn om te lezen dat je ook echt iets voor deze mensen kunt doen. Dit moet je wel voldoening geven.Succes de rest van de tijd dat je daar nog bent en geniet van de mooie momenten en diengen die je meemaakt. Veel lieve groetjes van Cor en Hilda.

  • 10 Juni 2015 - 09:07

    Marjo:

    En zoals altijd druk, druk, druk.
    Maar super mooi om te lezen dat je al zoveel hebt kunnen doen.
    Ga vooral door en volg je hart.
    Succes met alles wat nog op je pad gaat komen vandaag, morgen, overmorgen, etc. etc.
    Liefs vanuit Molenhoek.
    De Guppies xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antoinette

Avontuurlijk, humor, vrijheid, natuur, partner, 2 dochters, trainer/coach.

Actief sinds 01 Juni 2015
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 8435

Voorgaande reizen:

05 Juni 2015 - 13 Juli 2015

Lombok Ijobalit

Landen bezocht: