Leven in de kampong - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu Leven in de kampong - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu

Leven in de kampong

Door: Antoinette

Blijf op de hoogte en volg Antoinette

24 Juni 2015 | Indonesië, Senggigi

Nu de projecten lopen heb ik in de middag meer tijd om de kampong in te gaan. Dat hebben we afgelopen dagen gedaan en ik heb veel armoede gezien. Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel want er leven hier mensen in het dorp die het gewoon goed hebben maar we hebben in de 3 kampongs toch 21 gezinnen kort bezocht om een inschatting van hun situatie te maken. Ze leven in bamboehuisjes. Een of twee vertrekken en zo`n huisje is dan niet groter dan bij ons 2 slaapkamers. Daarin moet gekookt, gegeten, geslapen en geleefd worden. Dat doen ze natuurlijk ook heel veel buiten maar ze hebben hier ook het regenseizoen en dan zijn mensen aangewezen op wat ze hebben.
Stoffige straten, bamboe huisjes, smoezige kinderen, snottebellen, kind aan de borst, kind in een draagdoek, fruitbomen, koeien in de stal, afval verbranden, water uit de put, een mond zonder tanden, zelf geknipt haar, een kind wat op het erf plast, een oude man die s`nachts buiten slaapt, snuffelende honden, afval op staat, piepkleine winkeltjes, vrolijke kinderen, pubers die Engels proberen te praten. Ik heb van alles gezien, veel indrukken... De mensen leven hier zo... ze zien er tevreden uit. Ze weten niet anders maar de arme gezinnen hebben het zwaar.. Zijn de hele dag bezig om te zorgen dat ze te eten hebben....en dat er genoeg geld is om hun kinderen naar school te laten gaan. Daar kunnen ze financieel echt wel ondersteuning in gebruiken.
Ondertussen gebeurd er van alles. Het huis van het hoofd van de kampong is een soort wijkcentrum geworden want daar worden de Engelse lessen en de computerlessen gegeven. We hebben een kast gekocht waar spulletjes in opgeborgen kunnen worden en om de hoek is het naaiatelier. Daar kakelen de vrouwen, hebben lol, kletsen en zijn heel serieus met de naaicursus bezig. Ze willen allemaal het certificaat halen van de naaidocent want dan kunnen ze daarna tegen betaling schooluniformen voor haar gaan naaien. Ze krijgen ook een VLOK certificaat... Dat motiveert ze ook enorm en om dat te behalen moeten ze 3 kledingstukken af hebben. Ik ben benieuwd als ik hier terug kom.....
Ook de daken zitten op de2 huisjes en nu wordt er elektriciteit aangelegd. De school is door de architect bezocht en opgemeten en gaat een offerte maken hoeveel het is om een stuk aan te bouwen, een veilige omheining te maken en nieuw buitenspeelgoed....
Morgen vertrek ik weer naar het Westen. Natuurlijk met als hoofddoel Marcel en Janneke van het vliegveld te halen. Maar s`middags ga ik met de tolk van het westen naar de markt om kleren te kopen voor de arme mensen van het Oosten hier in Ijobalit. Voor die 21 gezinnen gaat het over 75 mensen. Het liefst hebben ze dat we hun huisjes vervangen. Voor ons is het bijna niets, want een heel eenvoudig huisje, die we nu ook 2 aan het bouwen zijn, kost tussen de 1200-1500 euro. Maar ja, Er zijn zeker 21 huizen aan vervanging toe en dat is toch een heel bedrag. Er liggen ook nog vragen op het gebied van gezondheidszorg, het opknappen van de school. bouwen van een kleine kliniek, afval managen, mensen opleiden. Kortom... nog een hoop te doen.
Rond 17.00 uur hebben we een gesprek met een dokter die in het Westen misschien spreekuur wil gaan draaien in de kampong dus het werk gaat toch een beetje door. Maar we gaan natuurlijk ook genieten van het eiland en uitstapjes maken want er is hier heel veel moois te zien......

  • 24 Juni 2015 - 17:27

    Hilda:

    Hoeveel indrukken kun je op 1 dag opdoen. Geluk zit niet alleen in dure spullen, als je ziet dat de mensen daar toch gelukkig zijn met wat er wel is. Het zal best moeilijk zijn om keuzes te maken in wat en wie je welke hulp kunt geven. Door op bezoek te gaan in de kampong heb je wel een indruk van wat er nodig is. Succes met het maken van de keuzes en geniet van de aanwezigheid van Marcel en Janneke. Veel liefs Hilda en Cor.

  • 24 Juni 2015 - 20:02

    Maria:

    Hoi antoinette wat een bijzondere ervaringen allemaal doet me denken aan de mgz stages. Een mooie tijd nog groeten maria

  • 24 Juni 2015 - 22:14

    Marc En Petrien:

    Wat ben je toch fantastisch bezig! Geweldig om te lezen hoe goed al je projecten al tot stand komen. Maak er nog een mooie tijd van samen met Marcel en Janneke. Groeten van de "Poosjes"



  • 24 Juni 2015 - 23:13

    Anne Marie:

    Lieve Antoinette, wat een indrukken allemaal en wat goed dat de dingen die je wilde gaan doen ook gebeuren zo te lezen. Kan me voorstellen dat het lastig is om van alles te willen doen en dat je dan tegen grenzen aanloopt en er nog veel te doen is.
    Vanavond heb ik met Marjo een training voorbereid voor Boszicht. Weer een totale andere wereld dan waarin jij nu leeft.
    Lekker genieten met Marcel en Janneke.
    Dikke kus Marie

  • 25 Juni 2015 - 00:42

    Jenny:

    Hoi Antoinette, ik zie 't helemaal voor me zoals je 'vertelt'. Morgen een fijne dag: Marcel en Janneke weer zien! Geniet ervan! Lieve groet, Jenny

  • 25 Juni 2015 - 00:42

    Jenny:

    Hoi Antoinette, ik zie 't helemaal voor me zoals je 'vertelt'. Morgen een fijne dag: Marcel en Janneke weer zien! Geniet ervan! Lieve groet, Jenny

  • 25 Juni 2015 - 07:23

    Marjo:

    Hoi Netje,
    Het loopt allemaal volgens planning volgens mij. Dinsdag even gedag gezegd tegen Marcel & Janneke. Dit valt mij al zwaar maar als ik dan jouw verhalen lees denk ik niet zeuren het komt allemaal weer goed. Hopelijk kun jij, Marcel & Janneke ook nog het nodige doen voor de mensen maar ook genieten van alles en van elkaar. En zoals Hilda al zei : maak de juiste keuzes maar dat is je wel toevertrouwd.
    Liefs Marjo

  • 25 Juni 2015 - 08:05

    Joyce:

    Hee lieve netje,

    Super mooi hoe je het leven daar beschrijft. Als je het vergelijkt met ons leven, zijn wij allemaal groot grondbezitters. Het is wel mooi dat er mensen zijn zoals jij die hun verder helpen. Nog een paar uurtjes en dan zijn Marcel en Janneke lekker bij je. Geniet saampjes van het goede werk wat jullie daar verrichten en zeker van elkaar. Liefs van de grootjes.

  • 25 Juni 2015 - 12:31

    Antoinette De Groot:

    Lieve allemaal,
    dank jullie wel voor de lieve reacties......
    nog even en dan ga ik naar het vliegveld.
    Zojuist genoten van een prachtige zonsondergang.
    xxxxAntoinette

  • 25 Juni 2015 - 22:07

    Marian:

    Hoi Tante, eindelijk heb ik dan ook de site opgezocht en de afgelopen 5 verslagen in een ruk uit gelezen! Heel interessant om te lezen hoe het daar gaat en om te horen dat mensen ondanks hun situatie toch happy zijn. Zo te lezen ben je supergoed bezig!!
    Ga zo door en geniet van deze ervaring!
    Veel plezier met Janneke en Marcel....

    Groetjes Marian

  • 27 Juni 2015 - 12:34

    Dick Herfst:

    Hoi Antoinet.
    Zit nu zelf op corfu, maar heb nu even rustig de tijd om al je verslagen nog eens achtereenvolgend te lezen.
    Kan mij voorstellen dat je veel indrukken krijgt en ik vind het goed om te lezen dat jij je ook goed voelt in die situatie.

    Je geeft een goed beeld van de situatie daar en de verschillen. Volgens mij kunnen wij na je terugkomst een goed plan van aanpak opstellen voor oost lombok.
    Kinnen we gerichter financiers proberen te vinden die mee willen werken aan de opbouw van.....
    Ik las in je laatste bericht dat je Marcel ging ophalen. Ik hoop dat jullie een goed verblijf verder hebben en lees van je
    Groet
    Dick

  • 28 Juni 2015 - 21:49

    Anny Van Lanen:

    DAg Antoinette en Marcel

    Wat doen jullie weer fantastisch werk daar. Ik ben erg onder de indruk van je verhalen. Ik krijg weer heimwee naar de tijd dat ik in Indonesië was om allerlei projecten te bezoeken..
    En wat geweldig dat jullie de school gevonden hebben waar Indi verblijft. Ik ben ook wel weer heel benieuwd naar het verhaal daar achter. Geniet ervan samen.
    groeten
    Anny

  • 29 Juni 2015 - 16:39

    Peter:

    Hoi Antoinette,

    Ik lees je avonturen met plezier, geweldig wat je doet en meemaakt. Mooi om dat nu ook met Marcel en Janneke te delen.
    Blijf genieten, groet Peter

  • 01 Juli 2015 - 22:41

    Peer:

    sjonge geweldige ervaring en ik zou niet meer terug willen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antoinette

Avontuurlijk, humor, vrijheid, natuur, partner, 2 dochters, trainer/coach.

Actief sinds 01 Juni 2015
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 8424

Voorgaande reizen:

05 Juni 2015 - 13 Juli 2015

Lombok Ijobalit

Landen bezocht: